torsdag, december 08, 2011

BalansBoken - avslutning

(fortsättning från i måndags, "BalansBoken - annat som är bra för hälsan")
Den här boken är tänkt att ge en enkel, grundläggande kunskap om hur vi kan hålla oss i form och må bra.
Vill man förändra något i sitt liv så är det några viktiga förutsättningar som jag tycker att man ska tänka på en extra gång:

• Se vad som är viktigast i ditt liv och fokusera på det. Acceptera att det inte går att hinna med allt även om det är roligt.
• Se till allt du gör och inte bara vad du inte gör. Hur roligt blir livet om man aldrig kan njuta och vara nöjd?
• Skaffa dig bra vanor och rutiner.
• Försök att ha lite oplanerad tid.
• Utgå ifrån den person du är, inte den du skulle vilja vara.

Jag arbetar med hälsorådgivning. På min sajt ligger det ett frågeformulär med tolv frågor som jag tänkte avsluta med. Tanken är att det kan bli det första steget för dig att bli mer medveten om vad du vill eller/och behöver förändra i ditt liv för att må bra.

1. Vad vill du ha hjälp med?
2. Har du försökt göra något åt det här förut och hur har det i så fall gått?
3. Hinner du oftast med det du skulle vilja?
4. Tycker du själv att du äter en bra kost?
5. Hur ser dina matvanor ut, regelbundna, småäter, mycket sötsaker, annat?
6. Har du försökt gå ner i vikt många gånger i ditt liv?
7. Hur mår du?
8. Har du några sjukdomar, behandlade eller obehandlade?
9. Stressar du mycket?
10. Motionerar du något?
11. Har du några fritidsintressen?
12. Är det något mer du vill tillägga?

Det här var sista delen av BalansBoken. Jag är åter skrivandes i januari.
God Jul och Gott Nytt År!

Andra bloggar om: , , ,

Inga kommentarer: